aanschaf chevy-van

  • frans

    Beste mensen,

    Aller eerst de aller beste wensen!!

    Al enkele tijd ben ik opzoek naar een leuke chevy van.

    Echter komen daar wel wat vragen bij kijken, waar ik zelf het antwoord niet op kan vinden. Hopelijk is er iemand op de site die me kan helpen.

    Van de week zag ik een advertentie op marktplaats. In de beschrijving stond dat de Chevy 2 ton had gelopen, en de eigenaar bij deze kilometerstand de gehele LPG installatie had gereviseerd twv 1500 euro. Is dit nodig bij elke 2 ton??

    Wat kosten gemiddeld de grote en de kleine beurt?

    Loopt een Chevy gewoon goed op LPG?

    Hoe zijn de onderdelen van de Chevyvan hier in nederland verkrijgbaar? (Binnen en buitenkant)

    Wat zijn de gemiddelde kosten voor wegenbelasting en verzekering? (leeftijd bestuurder 26 jaar)

    Wie heeft een leuke occasion site van de chevy van of dealer?

    Verschilt het interieur per bouwjaar, en is het eventueel zelf aan te passen?

    Het is toch zo dat je een chevy van mag besturen met een B- rijbewijs?

    Wie heeft er tips voor mij waarop ik moet letten tijdens de aanschaf?!

    Alvast hartelijk dank voor uw tijd en moeite!

    Groetjes Frans.

    (hopelijk binnenkort de trotse eigenaar van een Chevy Van)

  • frans

    Ben nog 1 vraagje vergeten…

    Wat zijn de kosten voor het importeren van een Chevy Van.

    Vriendelijke groet,

    Frans

  • Tommy

    Hoi Frans,

    Wegenbelasting is zo rond de 78 euro per 3 maanden. Ze lopen perfekt op gas, ik vind de mijne beter op gas lopen dan op de veel te dure benzine. Op marktplaats staan zat goede chevy's je moet alleen geduld hebben en blijven zoeken. 1 enkel auto importeren uit amerika loont niet de moeite, koop hem dan gewoon hier. Ik rij zelf met een G20 small block en deze komt misschien te koop in februari maar dat weet ik nog niet zeker.

    Groeten

  • frans

    Hallo tommy

    Bedankt voor je reactie, toch heb ik nog een paar onbeantwoorde vragen.

    Misschien dat je me er toch nog mee kan helpen…

    (of eventuele anderen)

    Waar moet ik op letten bij de aanschaf - ‘zwakke punten’.?

    Zijn er gemakkelijk onderdelen verkrijgbaar voor zowel de binnen als de buitenkant in Nederland?

    Verschilt het interieur/indeling van de chevy per jaar/per type?

    (ik wil m gaan gebruiken als camper/touren.)

    Hoeveel KM kan een chevy lopen voordat ik hem moet laten reviseren?

    Wat is het gemiddelde verbruik van deze ‘monsters’op LPG?

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Frans

  • foetske

    zwakke punten : zoals elke amerikaan, de automaatbak. En geloof geen praatjes “die 350 of 400 gaat nooit kapot” Bij een pittige rijstijl zijn ze elke 100.000 kilometer de gort in. De motoren zijn bij gewoon onderhoud en bij een goede rijstijl niet kapot te krijgen. Koude motor aftrappen? Dan krijg je alles kapot. Rustig warmdraaien en dan gassen? Dan zal de eerste revisie na een ton of vier komen. Da's het voordeel van een automaat, de sjonnies kunnen nooit bij 140 naar twee terugschakelen. Zo zijn al veel BMW's en civic's aan hun eind gekomen. Overigens, hou een diesel ook in de gaten, maar dan wel met vierbak (th700R4-baktype) of een lange eindoverbrenging in de achteras( bij driebak (th350 of th400), anders draaien ze teveel toeren, bij 100-120 km/uur. Dat rijden ze in amerika niet, daar houd het met 90 km/u op. Dieselrevisie? na een 600.000 kilometer is het soms nodig. Verbruik gas, reken op 1 op 3. Diesel met goede overbrenging loopt gauw 1 op 6, tot 1 op 9. Diesel is goedkoper in verbruik, onderhoudsvriendelijker (geen bougies…..) en op de lange afstand, reken maar uit 120 liter gas, 1 op 3 of 90 liter diesel, 1 op 8. Bij gas zul je elke kleine 400 kilometer naar de pomp moeten en op diesel elke 750. Dan ook alleen in Nederland en Belgie. Ga je naar het buitenland, kun je LPG wel vergeten. In Frankrijk is LPG net zo duur (of duurder) dan benzine, in duitsland is lpg sporadisch te vinden en al helemaal niet aan de snelweg… De rest van Europa kent nauwelijks LPG……

    Diesel verkopen ze overal, zelfs in Skarsvag. (vrachtwagens rijden ook overal… (en da's op de noordkaap, zelf getankt bij -28…. en die diesel vlokt niet, gewoon blijven rijden dus!)

    Kortom, weinig minpunten. Let op roest onder alle deuren, hou ook de laadspanning in de gaten. Kun je garantie krijgen, is dat goed. Kun je geen garantie krijgen, gewoon laten staan. Ook al gaat-ie noooooooit kapot, volgens de verkoper….Kilometerstand is redelijk onbelangrijk. Wel belangrijk is als alles bij een lage kilometerstand gereviseerd is. Want dat is normaal niet nodig, dus is er mee gerost. En da's voor de hele auto slecht…..

    Succes, wil je nog meer weten, dan vraag maar.

    Groeten, Leon

  • foetske

    Grote/kleine beurt: ligt aan de garage. Je kunt redelijk makkelijk veel zelf

    Rijbewijs: Ligt aan de gegevens op het kenteken, meestal op b-rijbewijs. Dan wel op eventueel trekhaakgewicht letten…. kan zomaar 300 kg max zijn.

    Chevy's (elke amerikaan) loopt goed op LPG. Het zijn over het algemeen grote motoren die relatief niet zoveel presteren. (litervermogen zo'n 25 PK, da's erg weinig). dus loopt het al snel heel gemoedelijk (nothing beats cubic inches….)

    Verzekering/wegenbelasting: Zoek de goede balans !Q

    Geel kenteken : Veel wegenbelasting (gas/diesel ca 500 euro/3 maand), redelijke verzekering, ca 800-1000 euro/jaar

    Griijs kenteken: Weinig wegenbelasting (Ca 150 euro/ 3 maand) verzekering ca 1400-1600 euro/jaar

    Camperkenteken: Nog minder wegenbelasting, nog minder verzekering, maar je bus moet aan de camper-voorwaarden voldoen (en blijven voldoen, niet stiekum verbouwen, want bij een ongelijk kan het zijn dat je verzekering niet uitbetaald), en moet op kenteken-papieren staan (checken bij aankoop!). Voordeel is wel, dat je met 8 mensen in die bus mag zitten (excl. bestuurder, totaal 9 dus…) (let op inzittenden-verzekering) en toch een laag belasting en verzekerings-tarief.

    Surf maar eens over het net, zoek op wegenbelasting (houderschapsbelasting), camper en zo, en zoek voor jouw het goede verzekeringstarief. Loopt behoorlijk in de papieren, als je niet oppast. Oldtimer bijvoorbeeld is een leuke uitzondering, maar wel als tweede auto vaak, met een beperkt aantal kilometers.

    Kom je een bus tegen die nog ingevoerd moet worden, ben dan zeer voorzichtig… beter nog om dat te laten staan als je daar geen ervaring mee hebt.

    Onderdelen is geen probleem.

    Groeten, Leon

    (nb, ik heb nog een chevy-van, grijs kenteken, voormalig ambulance, moet wel een nieuwe bak (of te reviseren, verkoopprijs is navenant) onder en het is een diesel. Maar ik wil 'm jou eigenlijk niet aanraden, tenzij je zelf erg handig bent, want een interieur zit er niet in, op het dashboard en voorstoelen na.

  • Leon

    graag gedaan