am. gereedschapsmaten

• Ton Albers

Hallo

ik heb een nova uit 77. Omdat het laten repareren en onderhouden zo duur is, ben ik lid geworden van een sleutelvereniging, hier in Rotterdam. Vandaag mijn remklauwen vervangen, met hulp van iemand van de vereniging, die daar toch altijd rondloopt. De brughuur voor een hele dag, inclusief het gebruik van het aanwezige gereedschap … 6,50 Euro!!. Kun je het goedkoper krijgen? Ik dacht het niet! En ik heb er zo'n repairmanual van Chilton bij, erg handig en dat kan ik iedereen aanraden.

Toch bleek er tijdens het sleutelen een paar keer een probleem, omdat bijv. de bouten waarmee de klauwen vastzitten, een imbusmaat hebben van 9. Die maat kwam niet voor in de sets daar, en ze vertelden me, dat dat amerikaanse maten zijn. Ook op de ontluchtingsnippels van de remklauw pasten de gangbare steeksleutelmaten niet. Weet iemand of dat inderdaad amerikaanse maten zijn en waar ik dat zou kunnen kopen of bestellen. Graag goedkoop of zelfs tweedehands is geen probleem. Ik zoek steek-, ring- imbus- en dopsleutels.

Bedankt alvast.

• power

om dat je het gereedschap niet zovaak gebruikt kan je beter een inbus 10 verkleinen naar 9 en een steek sleutel verruimen naar de juiste maat en als je toch wat wilt kopen koop dan de kleinen maten ½”komt over een met 13 maar past veel beter dop 16 en 18 6kant is ook een veel voorkomende maat je kan ze wel in “duims maten kopen maar dit is zonde geld.

• RichardH

Je kunt één setje ‘inch’ aanschaffen en die hoeven echt niet zo duur te zijn. Je moet wel even ‘shoppen’ Sleutel 13 past NIET op een moertje 1/2“ tenzij je te maken hebt met een oude, lees versleten. Koop voor de genoemde maat 1/2” WEL een goede omdat je daar ongeveer 2 derde van je auto mee demonteert.

Neem wel een beetje ‘harde’ sleutels anders trek je een sleutel zo een maatje groter…of erger in twee-en zoals ik deed, dus niet zo'n setje van € 15,– aanschaffen dat werkt dus weer niet.

gr. RichardH

• Ton Albers

OK bedankt. Ik heb trouwens wel al bij de Kijkshop (!) een setje inbussleutels in inchmaten kunnen scoren. 10 Euro maar.

De garoeten

• jack

misschien nog handiger?!! metrinch is een gereedschapmerk waarbij de sleutels/doppen etc zowel voor metrisch als inch maten passen het werkt trouwens vaak ook lekker zelfs als je met versleten boutkoppen etc te maken hebt succes!!!!