uitslaan motor (pontiac)transport

• Visser

De motor van mijn pontiac Transport 3.8 bwj 1992 slaat tijdens het rijden

plotseling uit

Na c.a. 15 tot 20 minuten na afslaan kan ik hem weer starten en wegrijden

tot dat hij na een 4 tal kilometers weer afslaat. Procedure volgt opnieuw.

Wie is bekend met dit euvel en hoe is dit te verhelpen ?

• RichardH

Iets meer info gewenst….

Is de motor dan al warm of niet?

gr. RichardH.

• Visser

Bedankt voor je snelle reactie

Ja, de motor is dan op bedrijfstemperatuur.

Ook als de motor wel loopt(bij bedrijfstemperatuur) en ik zet hem uit, dan start hij eveneens niet, wachten is dan de enige optie. Bij koude motor is starten geen

probleem.

Misschien ook van belang, voor het begin van dit euvel heb ik de radiateur

vervangen deze is wel is waar van een iets kleiner capaciteit (inhoud) dan de oude.

De motor wordt nu wel iets warmer dan voorheen, echter koelproblemen heb ik niet. Koelventilator slaat aan als de temperatuurmeter in het midden staat.

en zakt dan terug naar normale waarde.

Nogmaals bedankt voor je reactie, misschien kun je me nu verder helpen.

• RichardH

Hoi Visser,

Lijkt heel erg op een arme ‘verkeerde’ Co2 afstelling … Waarschijnlijk doordat je een andere radiateur hebt geplaatst. Namelijk de motor word warmer en het kan zijn dat hij nu te arm afgesteld staat!

Wat je aan de hogere temperatuur kan doen is een ‘koudere’ thermostaat plaatsen (een 88graden i.p.v. een 92graden), dan zal je motor weer op een normale temperatuur uitkomen!

Co2 aktie:

Je kunt dit controleren als de motor nog koud is… dan zal hij vermoedelijk normaal accelereren, wanneer de motor op temperatuur komt zal deze naarmate deze warmer word gaan inhouden… of zelfs gaan overslaan. Kun je dus zelf heel gemakkelijk testen.

gr. RichardH.

• Visser

Richard,

De motor slaat niet over en houd niet in, loopt als een zonnetje, maar slaat zonder bijverschijnselen gewoon stil. Bij het trachten opnieuw te starten ruik ik geen benzinelucht dus ‘ verzuipen’ doet hij volgens mij niet. Als de motor weer aanslaat

loopt hij gelijk goed. Wat ik nog vergeten heb te melden is dat in februari van dit jaar een fabrieksnieuwe bobine is geplaatst.

Gr. Visser A

• RichardH

Hoi A,

Wat een hele snelle controle is wanneer de motor het laat afweten. Is een losse bougie te pakken en de motor op dat moment, de 1e cilinder bougie-kabel bij de bougieschacht los te trekken en gelijk te kijken m.b.v. die losse bougie of je een vonk ziet. (isoleer jezelf wel want anders krijg je flinke opdonders … en dat vind je geheid NIET prettig! een andere oplossing is deze d.m.v. een startkabel te aarden)

Conclusie is dan, dat het in ieder geval de ontsteking betreft!

het kan ook nog je voorschakelweerstand zijn die het laat afweten of de condensator, dit is echter moeilijker te meten. Maar waarom is de bobine vervangen?? gelijkwaardige problemen?

Let ook op de electronische opname unit IN de ontsteking, deze is soms ook bij deze symptomen aan het kaduuk gaan. (mijn eigen ervaring met een Ford, ook tijdens het rijden zomaar uitslaan)

deze drie laatste laten zich niet zo makkelijk uitsplitsen… je staat dan voor de keus… welke vervang je het eerst.

Ik deed het in ieder geval in de verkeerde volgorde.. iemand anders een idee, gr. Richard.